درباره ما
تاک یعنی تولید محتوای تعاملی و اشتراکی
ما در تاک میخواهیم تا بایکوت رسانهای که توسط شبکههای بزرگ توزیع شکل میگیرد را بشکنیم و با استفاده از شبکهی تاک که به دنبال تولید محتوای تعاملی و اشتراکی است عصر جدیدی از توزیع را رقم بزنیم، شبکه توزیع مدنظر ما برخلاف تمام شبکه های رایج (که با کمک هلدینگهای رسانهای فعالیت میکنند) درصدد است با کمک رسانههای کوچک اما تاثیرگذار محتوای متنوعتری را برای مخاطب به اشتراک بگذارد.
در تاک چه چیزهایی به دست میآورید؟
بهره گیری از فناوری اجتماعی
منظور از فناوری اجتماعی تمامی روشها، طرحها و عناصر لازم (اعم از نهادها، ساختارها، نقشها، فرآیندها و هنجارهای فرهنگی) برای سازماندهی افراد به منظور رسیدن به هدف یا اهداف خاص است که به طور خاص در این پروژه استفاده از ظرفیت بدنه ی اجتماعی فعال در کف جامعه است برای رسیدن به هدف هایی که در راستای نفع و پیشرفت کشور در نظر گرفته شدهاند. فناوری اجتماعی یعنی افراد واقعی فعال در کف جامعه طوری سازماندهی بشوند که بتوانند اثرگذاری چند صد برابری در جامعه داشته باشند و هر کدام عضوی باشند در یک پازل بزرگ کشوری و کمک کننده به هم باشند برای پیشبرد اهدافشون در ابعاد کلان و اثرگذاری در بطن جامعه و بر روی انسان های واقعی، نه اکانت های مجازی!
توزیع توسط اشخاص حقیقی
در این روش توزیع، معیار انسانهای واقعی حاضر در کف جامعه هستند نه اکانتهای حاضر در رسانهها، توزیع انسان محور یعنی توزیع به دست انسانهای فعال در رسانهها و اجتماع، در این مدل محوریت انسانها هستند و مقدار بازدید رسانه ای(سین) ملاک انتشار و توزیع نیست، بلکه معیار و هدف اصلی رساندن محصول فرهنگی به دست انسانهای حاضر در جامعه و مصرف کنندگان واقعی است. در تاک به جای محور قرار دادن اکانتهای پرمخاطب، به دنبال ارتباط با شخصیتهای حقیقی هستیم. شخصیتهای حقیقی که دغدغهمند در این حوزه و فعال و اثرگذار در جامعه ی واقعی اطرافشان باشند.
مد شدن محصول فرهنگی
زمانی که یک محصول فرهنگی به صورت همگانی و توسط شبکهای گسترده از مردم منتشر و توزیع شود، آن محصول در رسانه و جامعه بعد از مدتی “مُد” میشود، مُد شدن یک محصول فرهنگی کمک میکند که باقی مخاطبان محصول فرهنگی که شاید به طور مستقیم عضوی از این شبکه نیستند و با افراد عضو در این شبکه نیز در ارتباط نیستند برای توزیع آن محصول و استفاده از آن محصول ترغیب شوند و به نوعی محصول فرهنگی مد شده و تمام اقشار جامعه به دنبال آن محصول بروند.
ارتباط بافعالان اجتماعی رسانه ای
حلقههای میانی اجتماعی میتوانند به جوشش و پویایی تعالیبخش در فضای اجتماعی ضریب بدهند. حلقههای میانی ضمن حضور میدانی و اقدام به گرهگشایی و حل مسائل و مشکلاتی که ساختارهای کنونی از حل آن عاجزند، با آرمانخواهی، مطالبهگری و استفاده از ظرفیت اجتماعی خود، نقشی مؤثر در تحولآفرینی و تحرکبخشی به نهادها و ساختارهای مستقر و بازسازی آنها دارند، و میتوانند کلیدی برای حل مشکلات اجتماعی به شمار بروند و پر کننده ی خلاء میان دولت و حکومت و مردم کف جامعه باشند. حلقههای میانی اجتماعی با قدرت اثرگذاری خود و با پویایی خود در فضای اجتماع و استفاده از ظرفیتهای فعالان اجتماعی می توانند ایجادکنندهی تحولات اجتماعی عمیق و زیادی در فضای کشور باشند.
فعال سازی ظرفیت اجتماعی
در تاک، افراد مشهور صرفا افرادی نیستند که چهره رسانهای هستند و یا ظرفیت رسانهای دارند، بلکه افرادی که ظرفیت اجتماعی دارند نیز مشهور محسوب میشوند و به سراغ آنها نیز میرویم. منظور از ظرفیت اجتماعی، شکل گرفتن یک حلقه اثرگذار حول آن فرد است. به طور دقیقتر ظرفیت اجتماعی داشتن یعنی فرد به واسطهی شغل، موقعیت، مقام یا فعالیت های فرهنگی اجتماعی خود حلقه ای از افراد را در اطراف خود داشته باشد که بر آنها اثرگذار باشد، یعنی فرد بایستی در جامعه ی اطراف خود ظرفیتی از جنس اثرگذاری داشته باشد.
اقناع مخاطب
اقناع یکی از اجزاي هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانهای است. اقناع در ميان آثار زیرپوستی در حوزهی ارتباطات قرار میگیرد. مخاطبان، چنانچه به اقناع برسند، انگیزههای درونی مییابند و خود توزیع کننده و تبلیغ کنندهی آن محصول یا تفکر هدف می شوند. اقناع به صورت تئوریک و علمی فرآیندی است که در آن یک منبع اقناعکننده از یک پیام استفاده میکند تا با خلق، تغییر یا تقویت نگرشهای دیگران(مخاطبان)، به هدف مشخصی دست یابد. منظور ما از اقناع مخاطب در اینجا این است که مخاطب برای استفاده و توزیع آن محصول فرهنگی به صورتی اقناع بشود و سوالات ذهنی و دغدغههایش پاسخ داده بشوند که خود آن مخاطب نیز علاوه بر مصرف کننده در نقش توزیع کننده نیز قرار بگیرد و در رسیدن آن محصول فرهنگی مدنظر به دست تمام مخاطبان خود اثرگذار باشد.
ارتباط با حلقههای میانی اجتماعی
حلقههای میانی اجتماعی میتوانند به جوشش و پویایی تعالیبخش در فضای اجتماعی ضریب بدهند. حلقههای میانی ضمن حضور میدانی و اقدام به گرهگشایی و حل مسائل و مشکلاتی که ساختارهای کنونی از حل آن عاجزند، با آرمانخواهی، مطالبهگری و استفاده از ظرفیت اجتماعی خود، نقشی مؤثر در تحولآفرینی و تحرکبخشی به نهادها و ساختارهای مستقر و بازسازی آنها دارند، و میتوانند کلیدی برای حل مشکلات اجتماعی به شمار بروند و پر کننده ی خلاء میان دولت و حکومت و مردم کف جامعه باشند. حلقههای میانی اجتماعی با قدرت اثرگذاری خود و با پویایی خود در فضای اجتماع و استفاده از ظرفیتهای فعالان اجتماعی می توانند ایجادکنندهی تحولات اجتماعی عمیق و زیادی در فضای کشور باشند. اقناع به صورت تئوریک و علمی فرآیندی است که در آن یک منبع اقناعکننده از یک پیام استفاده میکند تا با خلق، تغییر یا تقویت نگرشهای دیگران(مخاطبان)، به هدف مشخصی دست یابد. منظور ما از اقناع مخاطب در اینجا این است که مخاطب برای استفاده و توزیع آن محصول فرهنگی به صورتی اقناع بشود و سوالات ذهنی و دغدغههایش پاسخ داده بشوند که خود آن مخاطب نیز علاوه بر مصرف کننده در نقش توزیع کننده نیز قرار بگیرد و در رسیدن آن محصول فرهنگی مدنظر به دست تمام مخاطبان خود اثرگذار باشد.
توزیع خوشهای
توزیع خوشهای یعنی شکلگیری شبکهای از توزیع که همانند یک خوشه بتوانند مکمل هم باشند و به صورت گسترده در توزیع آن محصول نقشآفرینی کنند تا محصول را به مصرفکنندهاش برسانند. توزیع خوشهای یعنی کنارهم قرار دادن عوامل کوچک و موثر و ایجاد جریانی گسترده در جامعه، یعنی شاید نقش هر دانهی خوشه در توزیع، زیاد و کلان نباشد اما کنارهم قرار گرفتن این دانهها خوشهای را در شبکهی توزیع محصول میسازد که میتواند جریانساز، محرک و اثرگذار باشد. توزیع خوشهای میتواند به کف جامعه راه یابد و از هالهای که اطراف تولیدکنندگان شکل گرفته خارج شده و محصول را به دست تمام مردم برساند، از مانعهای غولهای رسانهای عبور کرده و توسط جریانهای بزرگ و مشهور رسانهای و توزیع بایکوت نشود. حلقههای میانی اجتماعی با قدرت اثرگذاری خود و با پویایی خود در فضای اجتماع و استفاده از ظرفیتهای فعالان اجتماعی می توانند ایجادکنندهی تحولات اجتماعی عمیق و زیادی در فضای کشور باشند. اقناع به صورت تئوریک و علمی فرآیندی است که در آن یک منبع اقناعکننده از یک پیام استفاده میکند تا با خلق، تغییر یا تقویت نگرشهای دیگران(مخاطبان)، به هدف مشخصی دست یابد. منظور ما از اقناع مخاطب در اینجا این است که مخاطب برای استفاده و توزیع آن محصول فرهنگی به صورتی اقناع بشود و سوالات ذهنی و دغدغههایش پاسخ داده بشوند که خود آن مخاطب نیز علاوه بر مصرف کننده در نقش توزیع کننده نیز قرار بگیرد و در رسیدن آن محصول فرهنگی مدنظر به دست تمام مخاطبان خود اثرگذار باشد.
رفع چالشهای توزیع محصول فرهنگی
از بزرگترین چالشهای توزیع محصول فرهنگی میتوان به ارزشگذاری آنها اشاره کرد، آیا محصول مناسب توزیع و انتشار در بطن و کف جامعه است؟ آیا ارزش محصول فرهنگی به میزانی است که تمام بدنهی مردم جامعه به آن نیاز داشته باشند؟ آیا این محصول فرهنگی تولید شده ارزش توزیع و انتشار دارد؟ مخاطب این محصول فرهنگی کیست و به چه صورتی میتوان این محصول را دقیقا به دست همان مخاطب رساند؟ از چه راههایی در این توزیع باید استفاده کرد که مناسب این نوع محصول فرهنگی باشد؟ و سوالات بسیاری از این دست که قطعا وقتی به توزیع محصول فرهنگی به صورت مردمی فکر میکنیم در ذهن ما شکل میگیرد. ما در تاک در تلاش هستیم تا به صورت گسترده و دقیق پاسخ این سوالات را بدهیم و بستری ایجاد کنیم که محصولی که ارزش توزیع دارد را به دست توزیعکنندهای برساند که مخاطبانش از جنس مخاطبان مناسب آن محصول فرهنگی هستند و در تلاش هستیم سازندهی بستری باشیم که پاسخگوی دغدغههای شما در این زمینه باشد و حلقهی میانیای باشیم برای تشخیص و جداسازی محصولات فرهنگی اجتماعی که در راستای فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ما هستند.