تاک
#

محصولات فرهنگی

محصولات فرهنگی

محصولات فرهنگی

محصول فرهنگی (Cultural product) کالاها و خدمات هنری، میراث‌های ماندگار، جشنواره‌ها، معماری‌ها و صنایعی اصیل را شامل می‌شود. تعریف دقیق این محصولات بسیار دشوار است و هدف آنها همیشه انتفاعی و کسب سود نیست.

مقوله فرهنگ و هنر از مباحث حساسی است که از دید زیبایی شناسی، هوش عاطفی و احساسی و همچنین به مفهوم روانی، یعنی وسیله‌ای برای تهذیب روح انسان است. اگر عقل سالم در بدن سالم است، ذوق سالم نیز در روح و روان سالم است. اگر تن آدمی با خستگی ناپایدار می‌شود و کسالت و بطالت را نصیب انسان می‌سازد، روان آدمی نیز در برابر مصائب، ناروایی‌ها، خستگی‌های ناشی از زندگی ماشینی، ناهنجاری‌های اجتماعی، تبعیض‌ها و… پریشان می‌شود. اینجاست که باید دریچه هنر را گشود و با زبان شیرین هنر، روح و روان دردمند را شیفته ساخت و با هنر درمانی، کلام درمانی و گفتار درمانی گرفتاری‌های روانی انسان پرشتاب امروز را برطرف ساخت.

تماشای گالری هنری، انسان را به کنکاش در قلمرو رنگ‌های تابلوها می‌کشاند. صحنه نمایش وی را به تفکر وا می‌دارد و موسیقی به جان خسته او توان می‌بخشد تا آرامش و سکون بر خاطر او حاکم شود. تمام این‌ها زمانی پدید می‌آید که بتوان کالای فرهنگی و هنری شایسته‌ای که در خور پرورش روح آدمی است، تولید کرد.

مقالات مرتبط

اقناع، غایت ارتباطات

اقناع غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانه‌ای است، دستگاههای عظیم رسانه‌ای گرفته و هزینه‌ای بسیار صرف می‌شود و در پایان نتیجه نهائی با میزان اثر گذاری بر برخی مخاطبان سنجیده می‌شود و آنگاه که این فرایند در حد...

توزیع محصولات فرهنگی

حجم انبوه تولید محصولات فرهنگی ، ناگزیر نیازمند یک شبکه ارتباطی وسیع برای رساندن محصولات به مخاطب است. در عصر کنونی که شاهد توسعه چشمگیر ارتباطات به مدد فناوری­ های نوین هستیم، اگرچه توزیع محصولات تغییر روش یافته یا تسهیل...

حلقه های میانی در عرصه فرهنگ

حلقه­ های میانی شامل گروه ­های نخبه دغدغه­ مند و فعال می­ شود که پیرامون یک مسئله تشکّل می­یابند. این واحد اجتماعی پویا و منعطف، می­تواند پیرامون مسائل حوزه های تخصصی متفاوتی شکل بگیرد. یکی از این حوزه ها، حوزه...

آخرین مقالات

اقناع، غایت ارتباطات

اقناع غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانه‌ای است، دستگاههای عظیم رسانه‌ای گرفته و هزینه‌ای بسیار صرف می‌شود و در پایان نتیجه نهائی با میزان اثر گذاری بر برخی مخاطبان سنجیده می‌شود و آنگاه که این فرایند در حد...

محصولات فرهنگی

محصول فرهنگی (Cultural product) کالاها و خدمات هنری، میراث‌های ماندگار، جشنواره‌ها، معماری‌ها و صنایعی اصیل را شامل می‌شود. تعریف دقیق این محصولات بسیار دشوار است و هدف آنها همیشه انتفاعی و کسب سود نیست. مقوله فرهنگ و هنر از مباحث...

توزیع محصولات فرهنگی

حجم انبوه تولید محصولات فرهنگی ، ناگزیر نیازمند یک شبکه ارتباطی وسیع برای رساندن محصولات به مخاطب است. در عصر کنونی که شاهد توسعه چشمگیر ارتباطات به مدد فناوری­ های نوین هستیم، اگرچه توزیع محصولات تغییر روش یافته یا تسهیل...

حلقه های میانی در عرصه فرهنگ

حلقه­ های میانی شامل گروه ­های نخبه دغدغه­ مند و فعال می­ شود که پیرامون یک مسئله تشکّل می­یابند. این واحد اجتماعی پویا و منعطف، می­تواند پیرامون مسائل حوزه های تخصصی متفاوتی شکل بگیرد. یکی از این حوزه ها، حوزه...